Pelle och Elma TUC-studenter

Möt Pelle: Från TUC-student till säljare hos oss

Från det att Pelle satte sin fot på vårt kontor för cirka ett år sedan, har han smittat oss alla med sin härliga energi. I maj 2022 började han sin första LIA-period hos oss på 4 veckor, för att sedan fortsätta med ytterligare 10 veckor under vårterminen 2023. När han väl tog examen kunde vi inte motstå och anställde honom illa kvickt som säljare för industrisegmentet.

Företagsnytt

Pelle började studera till Företagssäljare B2B på TUC Yrkeshögskola i Tranås under hösten 2021. Det är en komplett tvåårig utbildning inom försäljning, marknadsföring och ekonomi. Under utbildningen får studenterna möjlighet till tre utvecklande LIA-perioder (Lärande i arbete). Och vi är ytterst glada att Pelle valde att spendera två av sina tre LIA-perioder hos oss. På den ovanstående bilden ser ni Pelle och Elma som studerade tillsammans på TUC till företagssäljare. Elma genomförde också en del av sin LIA-period inom OEM-koncernen, och idag arbetar hon som innesäljare på vårt systerbolag Telfa.

För några dagar sedan hade Pelle och Elma en gemensam presentation till de nuvarande studenterna på TUC om hur deras resa till arbete gick till. Givetvis har vi också passat på att ställa några extra frågor till Pelle om hans studieliv och resan till att bli säljare hos oss. Läs vidare för att lära känna Pelle!

Divider

Varför valde du att studera till företagssäljare?

Jag valde att studera till företagssäljare på grund av bredden. Som säljare får man vara med och träffa människor, vara en bidragande faktor i kundens beslut, samt se och påverkar marknaden. Utbildningen till företagssäljare innehöll även många olika kurser för att göra utbildningen så bred som möjligt, exempelvis projektledning, marknadsföring och affärsmannaskap för att driva ett eget bolag. Detta gjorde mig nyfiken och jag såg fördelarna med många olika yrken utöver sälj. Det passade mig som handen i handsken från dag 1. 

Hur kändes det att gå från LIA-student till säljare hos oss?

Jag är väldigt tacksam att jag fick göra 2 av 3 LIA-perioder på Batteripoolen. Jag ville testa på att arbeta inom OEM-koncernen då det är en stor arbetsgivare i min hemstad, och att då få göra det på ett mindre bolag passade mig galant. Under mina veckor fick jag direkt känna på rollen som säljare med egna uppdrag gällande marknadsundersökningar, kundbesök och utvärderingar. Det bidrog till att jag snabbt blev bekväm i rollen och lärde känna batteribranschen på ett bra sätt.

När jag blev anställd var det ingen större omväxling utan jag var förberedd och kunde hoppa på tåget direkt. Det blev helt enkelt en naturlig övergång tack vare förtroendet från vår försäljningschef Johan. Att gå från LIA-student till säljare på Batteripoolen var riktigt roligt, det har gett mig ett kvitto på att utbildningen och min insats under LIA-perioden gav resultat. 

Som ung och relativt nyexaminerad - vad är din filosofi när det gäller att bygga och upprätthålla långsiktiga kundrelationer?

Filosofi och filosofi vet jag inte om jag har... men jag försöker fokusera på att hjälpa mina kunder istället för att enbart ha tankesättet att sälja en produkt. Jag tror att nyckeln till långa kundrelationer handlar om personkemi, engagemang och viljan att hjälpa kunden att lösa sitt problem. Desto mer intresserad jag är av kunden och deras situation gör att jag ständigt utvecklas och lär mig nya saker, vilket jag också tror är en fördel för att behålla längre kundrelationer. 

Om du var ett batteri, vilket skulle du vara och varför?

Oj, svår fråga. Låt mig tänka... Jag skulle nog ändå välja ett Discover Litium PRO. Mest på grund av kapaciteten, kraften och den unika tekniken som batteriet har. Dessutom kan man kundanpassa Litium PRO med hjälp av programvaror som gör batteriet ännu vassare. Jag är ju en hockeyspelare, så det låter väl passande, eller? 

Pelle TUC-student
Divider

Söker du en praktikplats?

Studerar du också till företagssäljare, marknadskommunikatör eller kanske offentlig upphandlare/inköpare? Tveka inte att kontakta oss inför din LIA-period. Vi kan inte alltid säkerställa en praktikplats, men vi är alltid intresserade av kontakten med nya talanger. Du hittar alla våra kontaktuppgifter här

Teknisk rådgivning
Pelle Philipsson EekPelle Philipsson Eek

Säljare, stationärt

Stockholm och mellersta Sverige

075-242 41 78

Skicka e-post Skicka e-post

Kundsupport & order

Ställ en fråga eller lägg en order - vår kundsupport hjälper dig!

phone 075-242 43 00

Skicka e-post Skicka e-post