På fordon utrustade med kontrollsystem för CO2-utsläpp, inklusive start/stopp, smart laddning eller regenerativ bromsning, är det viktigt att batteriet byts ut mot ett batteri med rätt teknik och specifikationer. Om ett fordon är utrustat med ett start-/stoppbatteri med AGM-teknologi ska ersättningsbatteriet också vara ett AGM start-/stoppbatteri. Det samma gäller för EFB-produkter.
Det är vanligt att nya fordon har ett batterihanteringssystem (BMS). Systemen övervakar batteriet under hela livslängden för optimal laddningseffektivitet och drift av start-/stoppsystemet. På fordon som har ett batterihanteringssystem (BMS) är det viktigt att omprogrammera enheten via den inbyggda diagnosporten (EOBD) för att bekräfta att ett nytt batteri har installerats.
Om du inte bekräftar ett batteribyte kan följande hända:
- Systemfel och felmeddelanden i fordonet
- Förlust av start-/stoppfunktion
- Möjlig förlust av icke-kritiska fordonssystemfunktioner
- Kraftigt minskad batterilivslängd
Bekräfta batteribyte snabbt och enkelt med GS Yuasa Yu-Fit batterikonfigurator. Det tar normalt under 60 sekunder på de flesta fordon.